Tilbage til bliv inspireret Vidste du det?

Arbejdsgiver har også ansvaret for hjemmearbejdet

Mens mængden af arbejdsdage, danskerne lægger derhjemme, bare vokser, vokser frustrationerne og antallet af danskere, der klager over smerter i kroppen også.

Hvorfor skal katten altid ligge på min kontorstol? Hvem har nu taget kablet? Og min mus, hvor er den? Av min nakke …

Udfordringerne kan være mange, når man forsøger at gennemføre en arbejdsdag derhjemme på hjemmearbejdspladsen. Derfor er det med at få styr på det basale, når man skal arbejde hjemmefra. Ellers kan det få konsekvenser for både dig som arbejdsgiver og dine medarbejdere.

Men det kan være svært, når man langt fra har de samme muligheder for at indrette sin hjemmearbejdsplads, som man har, når det er virksomhedens kontorer, der skal indrettes.

Det er arbejdsgiverens ansvar 

Det er ikke sikkert, man som arbejdsgiver lige tænker over det i en travl corona-hverdag, men arbejdsmiljølovgivningen gælder faktisk også, når medarbejderne arbejder hjemme.

- Når hjemmearbejdet foran computeren foregår ”regelmæssigt” – det vil sige mindst én dag inden for en normal arbejdsuge – stilles der særlige arbejdsmiljøkrav til indretningen af arbejdsstedet, fortæller Henrik Damtoft Nielsen, der er adm. direktør hos møbelvirksomheden Dencon.

Siden 1964 har Dencon hjulpet virksomheder over hele Europa med at indrette kontorer, kantiner og receptioner. Dencon udvikler moderne kontormøbler, der fungerer i moderne arbejdsmiljøer. Designet tager udgangspunkt i traditionelle danske designværdier som mennesker, funktionalitet, fleksibilitet og æstetik.

- Det er arbejdsgiverens opgave at sikre, at arbejdet på hjemmearbejdspladsen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Det er okay at lade medarbejderen bruge sit private skrivebord og sin private kontorstol til skærmarbejdet, hvis inventaret opfylder kravene. Hvis det ikke gør det, skal arbejdsgiveren på anden måde sørge for at stille skrivebord, kontorstole mv. til rådighed for hjemmearbejdet, uddyber han.

Det er altså ikke altid gør-det-selv-løsningerne, der er vejen til et godt arbejdsmiljø på hjemmearbejdspladsen, og derfor sætter Arbejdstilsynet også fokus på hjemmearbejde og et sundt arbejdsmiljø derhjemme under corona.

Undersøgelse: Flere får ondt

Noget tyder desværre på, at skaden i manges tilfælde er sket: En nylig undersøgelse fra PROSA peger nemlig på, at flere og flere medarbejdere med hjemmearbejde melder om smerter i kroppen, når de arbejder fra hjemmearbejdspladsen.

Det betyder, der skal sættes ind nu fra arbejdsgivernes side.

- Et godt hæve-sænke-skrivebord, en ergonomisk korrekt kontorstol og et godt arbejdslys, er de tre ting, jeg vil fremhæve, som de vigtigste. Vi ved, at det er vigtigt og sundt jævnligt at skifte stilling, når man arbejder. Bevægelse til muskler og led giver velvære. Velvære har indflydelse på effektiviteten og produktiviteten – også derhjemme, siger Henrik Søgaard Feld.

5 gode råd

Han afslutter med 5 gode råd til dig, der arbejder hjemme:

  1. Skrift arbejdsstilling mindst én gang i timen
  2. Undgå kun at arbejde med en bærbar computer. Der skal være tilpas afstand mellem skærmen og tastaturet
  3. Sørg for god støtte til underarmene, de skal kunne hvile på bordpladen, uden at dine skuldre kommer op om ørerne
  4. Luft ud mindst to gange i løbet af din hjemmearbejdsdag
  5. Tal dine arbejdsforhold igennem med din arbejdsgiver – det er vigtigt at tale om, hvordan dine arbejdsforhold er på hjemmearbejdspladsen

Find flere løsninger til indretning af hjemmearbejdspladsen på dencon.dk eller kontakt din nærmeste Dencon-forhandler.

Se Arbejdstilsynets vejledning vedr. hjemmearbejdet på https://at.dk/regler/at-vejledninger/hjemmearbejde-d-2-9/.

En del af den danske designarv

Dybt ind i sjælen værner Dencon om den danske designtradition. Vores design er demokratisk, har fokus på harmoni og mennesket, der skal bruge vores møbel.

Der er en holdning til forskel

Mennesket i centrum betyder, at Dencon tager hensyn til kroppen og dens funktioner. Det gør vi, fordi vi ved, at bevægelse giver velvære, der påvirker din arbejdsdag positivt.

Made in Denmark siden 1964

Efter mere 50 år er Dencon formet af danske design- og håndværkstraditioner. Stort set alle møbler produceres i dag på vores fabrik i Danmark af håndværkere, der med alle sanser fornemmer kvalitet.

Nyheder fra Dencon

Tilmeld dig Dencons nyhedsbrev og bliv inspireret med nyheder fra Dencons verden.

Tilmeld dig her

 

Se katalog Hør om mulighederne for en enkel og elegant løsning hos din lokale Dencon Forhandler på 9752 1722

Vi sidder klar til at svare på dine spørgsmål

Næste case

Guide: 5 ting du skal fokusere på i din kontorindretning

5 ting du skal fokusere på i din kontorindretning

Læs mere
¨